2011-10-16

skenhelighet

"Skenhelighet syftar till att intala omgivningen att en viss människa är genomgod. Allt som hon gör förefaller så ädelt och gott att vi vanliga dödliga generas över våra ständiga tillkortakommanden. Samtidigt går dessa människorna oss på nerverna. Anledningen till att vi känner så är att ytterst få människor är genomgoda, och vi har i regel förmåga att skilja mellan genuin godhet och falsk." - Jan Einhorn, konsten att vara snäll


Det här stycket gör mig nästan lite lycklig. Jag vet inte om det är bra eller dåligt att jag under tiden jag läste det här fick en mer och mer klar bild av ngn/några jag känner. Men.. nu vet jag varför irritationen finns där alltså.
Haha. Visst låter jag själv som en super god människa? :p
Skickat från min iPhone

1 kommentar:

IsabelKa sa...

Men Sophia hur menar du nu? ;)