2011-07-26

Sitter nu på jobbet för 4:e natten i sträck. Det är väldigt skönt att jag f.o.m. ca kvart över 7 nu på morgonen är jag ledig tills på torsdag 21.15. Skönt, för jag är trött nu. Det betyder att jag får sova två nätter framförver, inte två dagar. Man ska va glad åt det man får. ;)

Allt har varit lugnt här så jag passade på att kolla på första avsnittet av en ny serie som Maria tipsade mig om. 'Switched at birth' heter den och handlar, vilket namnet säger ganska tydligt, om två tjejer som blev ihop blandade när dom var nyfödda och gavs till fel föräldrar. Varandras föräldrar.
Det intressanta med serien är att en av tjejerna blev döv som liten. Så man får se en hel del ASL (american sign language) och det är jättekul. Får öva sig på lite sånt också. Väldigt roligt är det att man faktiskt känner igen en del tecken.
En annan sak som är väldigt roligt och intressant med den här serien är att dom, fast jag bara tittat på första avsnittet, redan har redan tagit upp många, och ofta långa, diskussioner som vi ofta har gällande döva och dövhet. Tex snabbt om - CI (cochlea implantat), döv-identitet, vem man ska titta på när man pratar med en döv (när någon som översätter är med).

Skitkul! Kommer nog fortsätta titta på den här serien. När jag väl fixar mitt internet. Annars antar jag att det får bli mitt "nattjobbs nöje".



Det var det. Tack för mig.

Inga kommentarer: