2010-11-11

Alltså! Jag hittade en artikel på aftonbladets hemsida.. Vad sjuttsiken ska man säga? hahah! Vad är det för människor som kommer på sånt här? Och vad är det för människor som finansierar att sån här forskning kan utförs? Är folk rädda för såna nymodigheter som mobilen eller? XD Alltså.. det är ju så sjukt. Jag smsar.. ganska så mkt. Betyder det att jag är på min väg att bli en nerknarkad och über-rökande prostituerad? hahahah! Jaa jag vet, riktigt värt att ta upp den här artikeln här.. Men jag menar. Hallå! Skrattretande! hahah! *ps.. jag hade en sån där mobil förr. betyder det att jag är i extra hög riskzon? ;)

------------------------------------------------






Bland hypertextarna är risken att de röker 40 procent högre än för andra tonåringar, enligt en ny amerikansk undersökning. Personen på bilden har ingenting med artikeln att göra.
Foto: colourbox

Sex, droger – och sms?

De som sms:ar flitigast är också de som röker, dricker och ligger mest. Det visar en studie bland amerikanska tonåringar.

– Kanske handlar det om att grupptrycket tagit till en ny nivå; ett high tech-grupptryck, säger doktor Scott Frank.
Forskare vid Case Western Reserve University i USA har undersökt sambandet mellan ungdomars mobil- och nätvanor och deras hälsa. Resultatet visar att det som kallas hyper-textare – de som skickar mer än 120 textmeddelanden om dagen med sin mobiltelefon – ägnar sig mer åt såväl tobak, alkohol och droger som sex.
– Det här är en väckarklocka till föräldrarna men också till tonåringarna själva, säger doktor Scott Frank till tv-kanalen CNN.

Hypertextare har mer sex

Bland hypertextarna är risken att de röker 40 procent högre än för andra tonåringar.
Det är 43 procent högre risk att de är storkonsumenter av alkohol och 41 procent högre risk att de tagit droger.

Tre gånger så många hypertextare har haft sex.
– Det behövs mer forskning för att förstå hur det hänger ihop. Man kan inte säga att sms:andet orsakar det här beteendet, säger Scott Frank.

1 kommentar:

emkroeger sa...

Vi får styra upp något på något sätt snart iaf, alt efter jul! Ses vi i Gävle till jul förresten eller var ska du hålla till?

Btw, får du mkt sex som hypertextare? ;D